top of page
  • Foto van schrijverAndy Uyttersprot

Latté Caramel Cheesecake


INGREDIËNTEN:

- 200g Speculoos koekjes

- 200ml opklopbare room (slagroom)

- 250g mascarpone

- 100g Verse Roomkaas/Monchou (vind je in de albert heijn)

- Gezouten Caramel gekocht of zelfgemaakt (dit is mijn recept hiervoor: https://andyuyttersprot.wixsite.com/thegoodfoodplace/post/salted-caramel-sauce )

- Verse koffie, ik gebruik hiervoor de heerlijke Mokka Espresso van koffiekan:

- 1 gelatine blaadje

OPTIONEEL TOPPING: Extra speculoos crumble, vers fruit, kinder bueno, bresilienne nootjes, etc.

 

Zelf ben ik een enorme koffie fanaat. Momenteel geniet ik enorm van de heerlijke koffiebonen van koffiekan. Ik kreeg de uitdaging om met hun koffie een heerlijk dessert te maken. Aangezien een tiramisu of een Espresso Martini een beetje te voor de hand liggend zou zijn, wou ik iets anders bedenken. Een dessert dat toegankelijk is maar toch zeker de koffie smaak heeft.

Zelf ken ik enkele vrienden die geen fan zijn van pure koffie, maar wel een latté machiato met een smaakje kunnen appreciëren.

Daarom wou ik een latté machiato caramel omtoveren tot een heerlijk dessert!


Als je de caramel zelf maakt, maak je deze best een paar uurtjes of de dag ervoor. De caramel moet genoeg kunnen afkoelen, anders wordt het geheel een slap papje.

  1. Verpulver of blend de speculoos koekjes

  2. Smelt 2 eetlepels boter en zet een espresso shot of een kleine koffie

  3. Bekleed een bakvorm met bakpapier en doe er de speculoos crumble, koffieshot en boter in

  4. Meng alles en druk vervolgens de bodem goed aan met een lepel

  5. Zet de vorm even in de frigo terwijl je het beslag maakt

  6. Maak nog een shot espresso of een kleine koffie en los het gelatine blaadje hier in op

  7. Meng de koffie samen met de monchoe en mascarpone in een mengkom

  8. Roer alles goed onder elkaar (Doe dit redelijk snel, als je te lang wacht smelt de mascarpone, als je dit snel doet koelt de koffie sneller af)

  9. Voeg 4 eetlepels salted caramel toe en meng dit ook onder het mengsel (Dit mag meer of minder zijn, proef zeker eens of de caramel smaak sterk genoeg is voor jou)

  10. Klop de slagroom met 3eetlepels poedersuiker op met een elektrische klopper

  11. Spatel de slagroom rustig onder het cheesecake mengsel

  12. Giet het beslag in de bakvorm met de speculoos bodem

  13. Drizzle nog een beetje gezouten caramel op de top en wrijf dit een beetje open met een lepel (zo krijg je een leuk marble effect)

  14. Zet in de koelkast en laat het geheel opstijven (Ik raad aan om dit zeker een nacht te doen, maar +/- 6uur moet volstaan)




Enjoy!

53 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page