top of page
  • Foto van schrijverAndy Uyttersprot

Shashuka met Avocado & Feta

Bijgewerkt op: 10 apr. 2020


INGREDIËNTEN (2P):

- 4 eieren

- 500g Passata

- 4 Eieren

- 1 Rode Paprika

- 1 Gele Paprika

- 1 Courgette

- 1 Avocado

- Feta

- Rode Ui

- Lente Ui

- Kruiden (Peper, zout, chili peper, look kruiden, tijm)

- Brood naar keuze

(OPTIONEEL: Spekblokjes)

 

Shashoeka? Shahoka? Shahuka? Waarschijnlijk het gerecht van 2019 in foodiebars. Onlangs was ik aan het lunchen in Oostende en de persoon naast mij had dit gerecht besteld. Het rook zo ontzettend lekker dat ik onmiddellijk spijt had van mijn bestelling. Waarom had ik dat niet gekozen? (Gebeurd wel vaker haha)

Sashuka is een ei bereiding met een groenten-tomatensaus, topped met jouw favoriete dingen. In mijn geval is dat met feta en avocado. Je kan het als ontbijt, lunch of dinner eten. Persoonlijk verkiezen mijn vriend en ik het als avondeten omdat het redelijk zwaar is als ontbijt.


Let's start!


1. Snij de rode ui in fijne stukjes en gooi het in een pan met een scheutje olijfolie

=> Hou een beetje rode ui aan de kant als topping

2. Bak de uitjes aan en snij terwijl de paprika's en courgette in blokjes

=> OPTIONEEL: voeg de spekjes toe aan de ui

3. Wanneer de ui klaar is, voeg de groentjes en nog een beetje olijfolie toe

4. Kruid de groentjes met peper, zout en tijm

5. Wanneer de groentjes gaar zijn voeg de passata toe

6. Kruid met een beetje peper, zout, tijm, chili peper en look kruiden

7. Laat de saus op een middelhoog vuur verder pruttelen (10min)

=> zet een deksel op de pan

8. Voor de eitjes heb je 2 opties


Optie 1:

8.1. Maak met een lepel kuiltjes in de saus en breek het eitje open in het kuiltje

8.1.2. Wanneer alle eitjes toegevoegd zijn, zet het deksel op de pan tot de eitjes klaar zijn

=> Let op dat je eiwit doorkookt is, maar je eigeel nog lopend is

=> Zet op een middelhoog vuur en controleer regelmatig


Optie 2:

8.2. Neem een extra pan en bak de spiegeleitjes apart

8.2.1. Voeg de eitjes tijdens het dresseren toe

=> Voordeel: makkelijker om te bakken, nadeel: je maakt een extra pan vuil


DRESSEREN:

9. Schep de shashuka in een diep bord

=> Wanneer je apart gebakken hebt, schep eerst de saus en leg het spiegelei erboven op

10. Pel de avocado, snij in schijfjes en dresseer op het bord

11. Snij de feta in brokjes en verkruimel over de shashuka

12. Snij de lente ui en strooi het samen met de rode ui over het gerecht

13. Serveer met een beetje brood => Heerlijk om mee te doppen





SMULLEN MAAR!


105 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page