top of page
  • Foto van schrijverAndy Uyttersprot

Rode Curry met wok-noedels


INGREDIËNTEN (2P)

- Woknoedels (of rijst)

- 1 Potje Rode currypasta

- 3 TL Tomatenpuree

- 400ml kokosmelk (Dit overheerst niet, ik ben zelf geen pure koko's fan maar lust dit!)

=> Anders gebruik je 300ml Room

- Kruiden (Peper, Zout, Bouillonblokje, tijm, kippenkruiden, kurkuma, look)

- 1 Gele Paprika

- 1 Rode Paprika

- 2 Rode Uien

- 1 Grote Prei

=> Je kan ook een wok-groenten mix gebruiken

- Groentenballetjes (ik gebruik die van Garden Gourmet)

=> Je kan ook gaan voor rund, kip, scampi, etc

- Topping (Basilicum of lente uit of cashewnoten crumble)

=> Kan ook zonder


OPTIONEEL= Make it thaïs

(dit zorgt voor een echte thaïse smaak, je kan ook op safe spelen en zonder maken)

- 1 EL vissaus

- 1 TL suiker

- 1 EL limoensap

 

Thaïfood is mijn absolute favoriet. Ik zou dit bijna elke dag kunnen eten! Met voorkeur een rode curry met veel groentjes! Je kiest zelf of je het met rijst of noodles eet. Ik ga vandaag voor een vegan versie en gebruik groenteballetjes maar ga gerust voor iets van vlees of vis. Al raad ik het wel eens aan om het is vegan te eten! Vele mensen lusten vaak geen kokos, zelf ben ik daar ook geen fan van. Pina colada of kokos rotsjes kunnen mijn niet bekoren. Maar omdat curry zo spicy is balanceert het de kokosmelk perfect! Ik prefeer kokos in mijn curry boven room of soya. Dus geef het zeker eens een kans.

Mijn basisrecept is niet volledig thaïs omdat niet iedereen van de specifieke smaken houdt en omdat ik het recept toegankelijk wil houden. Maar voor al mijn thaïfood lovers out there, bring out de vissaus!


Let's start

1. Zet een kom met water op het vuur en laat het koken

=> Kijk op de verpakking van noodles hoe lang ze moeten soms moeten ze maar 1min en dan verder wokken.

2. Snij de prei en ajuin in fijne stukjes en bak ze in een grote wok pan met wat olijfolie

3. Snij de paprika's in reepjes en voeg deze toe aan de pan

4. Zet de oven aan op 180graden

=> Maak je het met vlees/vis bak dan je vlees/vis en voeg die later toe aan de curry

5. Leg de groentenballetjes in een ovenschaal met een beetje olijfolie en bak 10min

=> Na 5 min de balletjes eens rollen zodat ze niet droog worden

6. Voeg de gekookte noedels toe aan de wok pan met groentjes

7. Kruid met peper, zout, look, kurkuma en kippenkruiden

8. Neem een pot zet ze op het vuur en voeg 400ml kokosroom toe

=> Je kan de pot gebruiken die je hebt gebruikt voor het water te koken

=> Doe natuurlijk wel het water er uit!

9. Voeg 3 theelepels tomatenpuree toe en 3 theelepels currypasta

=> Heb je het graag minder pikant iets meer tomatenpuree en minder curry

=> Heb je het graag pikanter iets meer currypasta (the way I like it)

10. Roer alles goed onder elkaar zodat de kokos een mooie rood/oranje kleur krijgt

11. Kruid met een halfbouillonblokje, look, tijm, peper en kurkuma

Optioneel (1 EL vissaus, 1 TL suiker & sap van een halve citroen)

12. Haal op tijd de groentenballetjes uit

13. Laat de curry goed doorsudderen op een middelvuur en roer op tijd

=> Als je vlees/vis gebruikt kan je die nu aan de curry toevoegen

14. PROEVEN PROEVEN PROEVEN

=> Proef je curry en kruid bij naar smaak of voeg nog wat curry of tomatenpasta toe


DRESSEREN

14. Dresseer je woknoedels op een bordje

15. Schep de curry in een apart kommetje

=> Zo kies je zelf hoeveel je toevoegt

16. Voeg de groentenballetjes toe

17. Top de curry met bv. basilicum, lente-ui, cashewnotencrumble





641 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page