top of page
  • Foto van schrijverAndy Uyttersprot

Gevulde Gehaktbal met Champignons

Bijgewerkt op: 10 apr. 2020


INGREDIËNTEN (4 Balls)

- 300g Gemengd Runds/Varken Gehakt

- Ajuin

- Paneermeel

- Champignons

- Room

- Ei

- Kruiden (Peper, Zout, Look)

- Een vorm om diepvriesblokjes te maken (ik gebruik een gin-ijsbol-vorm)


SUGGESTIE: Serveren met een aardappelpuree naar keuze & vleesjus.

 

Toen ik de foto van dit recept aan vrienden liet zien dacht iedereen meteen dat ik Balls & Glory was gaan afhalen. Maar neen, deze gehaktbal is volledig zelfgemaakt. Het was natuurlijk wel de bedoeling om het gerecht van Balls & Glory na te bootsen. Ik had ontzettend veel zin in zo'n heavenly meatball maar helaas vanwege de lockdown was dit niet mogelijk. Toen besloot ik om zelf een poging te wagen om een recept te maken. Man, wat was dit lekker! Het is geen exacte kopie van Balls & Glory, wat ook niet mijn bedoeling is, maar hij is wel zeer lekker. Een krokante gehaktbal met een vulling die eruit loopt als je hem opensnijdt.

Al mijn credits voor het idee gaan wel naar Wim Ballieu het is gewoon mijn take on it.

Dus voor wie Balls & Glory mist deze periode, TRY THIS AT HOME!


Let's start


Allereerst starten we met de vulling omdat deze een tijdje in de vriezer moet:

1. Snij de champignons en de ui in fijne stukjes

2. Bak deze met boter in de pan

3. Wanneer de boter bruin is voeg een scheutje room toe

4. Het vuur mag op een hoge stand blijven staan zolang je genoeg roert

5. Kruid ondertussen met look, peper en zout

6. Blijf room toevoegen tot je een mooie dikke champignonsaus hebt

7. Kruid genoeg af zodat het niet flets smaakt en laat even inkoken op een zacht vuur

8. Giet vervolgens de saus in een vorm die je in de vriezer kan zetten

=> Zelf gebruik ik ijsbolvormen, voor de helft, zodat ik een halve bal heb

=> Je kan dit ook gewoon doen met vierkante ijsblokvormen, zorg gewoon dat je voldoende vulling in je bal kan verwerken

9. Laat de saus afkoelen in de vorm voor je ze in de vriezer plaatst

10. Laat +/- 2uur in de vriezer zodat de vulling vast is geworden

=> Zo kan je makkelijk de vulling in de gehaktbal rollen


De gehaktbal:

11. Voeg het gehakt in een mengkom

12. Snij een ajuin in fijne stukjes en voeg dit toe aan het gehakt

13. Voeg kruiden toe naar smaak (peper, zout en look)

14. Voeg een ei toe en wat paneermeel

15. Kneed het geheel tot een mooi mengsel

16. Verdeel het gehakt in 4 en rol er 4 grote ballen mee

17. Verwarm de oven op 180 graden

18. Wanneer de vulling lang genoeg in de vriezer heeft gezeten kan je deze eruit halen

19. Maak een putje in de gehaktbal en steek er de harde vulling in

20. Rol vervolgens tot de bal weer mooi dicht is

21. Vul een plat bord met paneermeel (voeg eventueel wat kruiden toe)

22. Rol de ballen door het paneermeel tot ze volledig omringd zijn

23. Zet ze in een ovenschaal of op een bakplaat en laat ze 30min bakken in de oven

24. Maak ondertussen je aardappelpuree en vleesjus

=> Deze zet ik niet in het recept omdat dit anders te lang wordt,

maar je mag mij zeker sturen moest je hiervoor ook het recept willen!

Mijn gegevens vindt je bij "contact"


DRESSEREN

25. Maak een torentje van puree en maak er een kuiltje in

26. Plaats de ball in het kuiltje

27. Giet de vleesjus rond de puree





SMULLEN MAAR!

230 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page