top of page
  • Foto van schrijverAndy Uyttersprot

Andy's Bananenbrood

Bijgewerkt op: 10 apr. 2020


INGREDIËNTEN:

- 4 Rijpe Bananen

- 125g Boter (laat de boter op kamertemperatuur komen voor je start)

- 125g Donker Bruine Suiker

- 200g Bloem (Tarwe of Spelt)

- Bakpoeder

- 3 eieren (eiwitten)

- Zout

- TOPPINGS NAAR KEUZE (Blauwe bessen, walnoten, agave, yoghurt, etc)


 

Mijn dierbaarste recept.... Andy's Bananenbrood. Mijn vrienden zijn zot van mijn bananenbrood en het doet mij zo'n plezier om ze het te zien maken dat ik heb besloten om het recept met iedereen te delen. Bananenbrood is één van mijn favoriete dingen op de hele wereld. Het is zacht, rijk van smaak, ideaal als tussendoortje of als ontbijt. Daarnaast een ideale manier om te rijpen bananen te verwerken. Deze versie is absoluut niet de gezondste variant, maar ik garandeer je wel een van de lekkerste.


Let's start!


1. Verwarm de oven op 180 graden

2. Neem een mengkom en voeg 125g boter en 125g bruine suiker toe

3. Meng met een spatel tot een glad geheel

4. Plet in een apart kommetje de 4 bananen

=> Hoe bruiner de bananen zijn hoe beter!

5. Voeg de bananenpuree toe aan het suiker/boter mengsel en meng het met elkaar

6. Zeef de bloem en 3 theelepels bakpoeder in het mengsel

7. Meng alles onder elkaar

8. Neem een aparte kom en splits 3 eiwitten

=> We gebruiken enkel het eiwit want dit zorgt voor een smeuïg bananenbrood

=> Je kan het eigeel gebruiken voor een ander gerecht bv. quiche

9. Voeg een snuifje zoet toe aan het eiwit en klop op met een elektrische mixer tot het stijf is

10. Spatel vervolgens het eiwit voorzichtig onder het deeg

=> Doe dit voorzichtig anders verliezen we de luchtigheid

11. Neem een cake vorm, leg er bakpapier in en wrijf het in met een beetje boter en bloem

12. Giet het deeg in de vorm en laat het 40min bakken in de oven

=> Wanneer je het eruit haalt laat het brood in de bakvorm afkoelen

=> Want het bananenbrood is nog niet volledig stevig wanneer het net uit de oven komt

DRESSEREN

13. Snij het bananenbrood in plakjes

14. Dresseer met je favoriete topping

=> Zelf hou ik van yoghurt, nootjes, honing en vers fruit

15. Bewaar de rest van het bananenbrood in de frigo




SMULLEN MAAR!

518 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page